Jedan od top automobila ''uloženo-dobijeno'' je Škoda. Broj prodatih o tome svedoči. Ko iz prve kaže da je Škoda bezveze auto, taj auto nije probao. Nešto veći skokovi u dizajnu od Volkswagen. Škoda po dizajnu ne beži od drugih automobila, ali nije ni neki lepotan kao npr Talijan. Dosta direktan dizajn, ne pokušavajući dominaciju dizajnom, bez ikakvih eksperimenata.
U salonu nas je dočekao jedan bucmasti, na prvi izgled ljubazan prodavac. Oš kafu, sok, reko meni ništa, daj ženi mi kafu s mlekom. Tako i bi. Naruči on i sedosmo da popričamo. Upitah ga za isključivo polovnjak do par desetina hiljada km, dizel, automatik, karavan, poželjno šiber/panoramu do te i te cifre. Vešto misli da je izbegao to poslednje i izvede nas ispred kod Superba sa gotovo potpunom opremom (Elegance, nije L&K). Odnosno DSG, 2.0 (ne sećam se snage), panorama, koža, grejanje, Culumbus, el. zatvaranje gepeka itd. Cena sitnica: 42000 eura, 10k eura odmah i resto na rate. Podsetih ga da je to više od 200% ponuđenog i spusti se on malo. Otvori konfigurator, počne sklapa od nule. Bazni dizel 1.6 tdi smo preskočili, pa doplata na 2.0 tdi od 150 ks je 2000 eura,čini mise i 4x4 je 2000 eura, dsg 2000 eura, panorama ~2000 eura, grejače sedišta, trokraki volan i još neku sitnicu ubaci on, kaže ''svako to danas ubacuje''. Izadje 32000 eura. Opet ga vratim na prethodnu cifru. Reko daj nešto da probamo i ti nadji u bazi neki polovnjak, znam da imaš.
Slična priča je i sa jednom sivom Škodom koju sam gledao kod Beča. Bio usput i ajd da svratimo. Polovna, elegance, 30000 km na satu. Manuelni menjač, 150 ks i najveća Columbus navigacija. Ali toj polovnoj je cena bila preko 33000 eura. Provozali malo i ćao. Nova RS 36000 eura bila tada u salonu, on polovnu dizel prodaje za 33000 eura.
Prvo što sam kod Škode primetio je dizajn. Lično mi se svidja, ne znam za vas. Unutra takodje, dosta prostora, ne kao Insnignija, u kome imam osećaj da ću zatražiti na sred autoputa da izadjem napolje. Ne znam za prethodne Oktavije i materijale, ali ova III je odrađena kako treba. Švapski.
Motor: dao nam je njegov lični 1.6 TDI da probamo. Motor je sa 105 ks i 250 Nm na 1500-2700 rpm. Auto je težak ~1350 kg. Manuelni petobrzinac je menjač. Prvo što sam primetio je snaga. Odmah me je podsetilo na Dačiju koju smo u tom trenutku vozili. Na autoputu je horor preticati, jer ako voziš 130 i krećeš da pretičeš, trebaće ti parola drugom vozaču da uspori ili ne ubrzava narednih 2 km. Apsolutno razočaranje. Vozio sam je 20-30 km, išao kroz grad, autoputem, po brdima. U brdima se auto guši, moram da promenim sve stepene prenose i da izmišljam nove da bi auto izvukao uz jako brdo. Nisam mnogo očekivao od 105 ks, ali ni ono nisam očekivao. Supruga je mislila da izmišljam, pa kad je vozila autoputem, mislila je da je nešto pokvareno. Zanimljivo je da je ta Škoda na papirima čak brža od Kije i još ima manuelni menjač, ali nijednom se nisam osetio ugroženo na autoputu sa Kijom, dok sa ovom Škodom jesam. Isto i gospodja do mene.
Vratili smo se razočarani i pitao sam ga jel ima nešto jače ili da idem kući svojom superbrzom Dačijom. Kaže: ''eno tamo 2.0 TDI, sad stigli drugi sa testa''. Udjem unutra, odmah druga priča po opremi. Taj 2.0 TDI ima 150 ks i 320 Nm na 1750-3000 Nm i ima pogon na svim točkovima. Potpuno drugi auto. Mislim da taj 1.6 TDI mora da se zaustavi na Rapid-u, a ne da se gura u Superb ili Oktaviju. Čim sam krenuo, ugasio se. Sam kresnuo opet i polako sam vozio do autoputa. Čim sam kročio sa uključenja, pun gas. Auto stvarno fino ubrzava do 150 km/h, posle nekog vremena i do 180 km/h i tu sam stao. Menjač sa 6 brzina i svaka je za sebe precizna. Nisam nijednom omašio u onom stilu vožnje. Sa 6. brzine u 4. brzinu i pun gas i tu se vidi normalna mera snage za taj auto. Kako fino ubrzava, tako fino i koči. Sa 100 km/h sam nabio kočnicu do kraja i auto je malo zanosio, ali oči su nam bile u šoferci. Jedno 2 km od salona sam sačekao par minuta da se raziđe smrad lamele i kočnica, jer sam ga baš muški terao.
KIA i Škoda:
Što se tiče motora, raznih je kod Škode u odnosu na Kiju. Kija ima taj 1.6 crdi i u FL stigla snaga: sa 128 na 135 ks! Ima i 1.4 crdi i par benzinaca. Kod Škode ima slabiji dizel 90ks, malo jači od 110 ks, dosta jači 150 ks i najjači od 184 ks. Benzince ima razne, 86 ks, 115 ks, 150 ks, 180 ks i trkača od 220/230 ks. Ima ponudu 4x4, što u Kiji nema i Kija karavan iz nekog razloga nema u GT verziji sa 200 ks.
Oprema: Škoda je ozbiljan auto postao. Sve i svašta može da se popakuje unutra, što ga približava premijumu (u šta smatram da neće ući). Takođe ima i lux varijantu opreme, Laurin & Klement. Uz tu opremu se dobija dosta, ali i košta. Sa 2.0 TDI DSG 184 ks motorom, samo čekiran L&K i odabrana boja, dođe se do 38000 eura. Dodaj panoramu, memoriju sedišta i rikverc kameru sa prskalicom iste, dođe se do 40000 eura. I opet se prodaje L&K. Braon tamna koža, najveća navigacija, grejanje sedišta pozadi (ventilacija je čini mi se dostupna kod Superba, ali ne kod Oktavije), velika panorama sa šiberom itd. Za tih 40000 eura imaš W205 220d bez i jedne čekirane opcije. Premijum je premijum.
Kod Superb ovo sve je oko 53000 eura, sa najjačim motorom.
KIA i Škoda:
Ovo je ono što Škodu izdvaja od Kije, Mazde, Tojote.Na primer Mazda 6, možeš samo da odabereš vrstu opreme, ali ne i da menjaš šta hoćeš ili nećeš. Za Mazdu 6 postoji samo 2-3 stavke za doplatu, npr navigacija 500 eura ili 1000 eura za šiber i to samo u Revolution najskupljem paketu (doduše, sad je nešto promenjeno, u Attraction je postala naprednija oprema, sa serijskim LED farovima npr, ali Bose ozvučenje je i dalje dostupno samo u Revolution i drugo ili odabereš RevTop paket i opet moraš da doplatiš za navigaciju 600 eura (bila pre 500 eura)) . Zašto je to tako? Jednom sam video na oglasima Mercedes W212, 200 cdi manuelni menjač, nema ni grejanje sedišta i ima Bang and Olufsen ozvučenje od 5000 eura. Pa Kija u svim paketima opreme ima 6 istih zvučnika. Škoda ima najveći ekran u boji, manji i najmanji, dok Kija ima veliki ekran i bez ekrana. Koliko samo Škoda beži Kiji po tome. Doduše i Kija ima dobru opremu, ali ne kako ti hoćeš, nego kako oni hoće.
Menjač i potrošnja: DSG nisam vozio jer ni u jednom od dva salona nisu imali DSG. Menjač je fin. Potrošnja ne znam.
Prostor: par puta sam obilazio Oktaviju i Superb, gledajući odakle su stvorili onoliko prostora za noge pozadi i onoliki gepek pravilnog oblika. Usuđujem se da kažem da je bar 10% kupaca kupilo ovaj auto samo zbog prostora. Gepek kod karavana je 610/1700 litara. I više nego dovoljno.
KIA i Škoda:
Škoda ima 80 litara veći gepek, a subjektivni osećaj 200 litara, jer je kod Kije, slično kao i kod Mazde 6, otvor gepeka takvog oblika da ga zatvara više nego što ga otvara. Dizajn je pojeo ulaz gepeka.
Prostor pozadi kod Kije ima, a kod Škode baš ima i ovaj batica u Škodi je dosta visok:

Udobnost: ne bih pričao mnogo o ovome, jer ga nisam zapamtio kao neudobnog, ali ne sećam se koliko je udoban.
Upravljivost: volan je osetljiv na komande. Pre bih rekao da ne znaš gde su ti točkovi od osetljivosti. Pa nešto možda kao kod Kije ili još lakši. City servo 2x. Rekao bih da je upravljiv, nisam ga probao mnogo. Po testovi sa youtube (moose test), Kija je omanula žestoko, dok se Oktavija muški drži.
Mane i prednosti ne mogu da pišem, jer ne znam. Ono što nisam očekivao jer toliki pad cene kod Škode. U salonu kod Beča su mi rekli da će joj pasti cena za 18000 eura kad se lizing završi. Doduše, tu cenu su oni formirali, ali smatram da bih je više prodao nekom privatnom licu.
Zaključak: kod Škode se dobija solidna snaga (mislim na 150ks), odličan menjač, vrlo dobar 4x4, dobra oprema i dobra postprodaja. Smatram da Kija i Škoda ni po čemu ne mogu da se porede. Škoda je mnogo bliža premijumu nego Kija. Kija nikada neće ući u premijum. Sam primer je Optima. Benzinac 2000 ccm, dizel 1700 ccm. I to je to, nema više. Nema. Oprema u Optimi je takodje mnogobrojna, ali motor? Doduše, skidam im kapu za praćenje trenda i uvođenjem hibrida. Takođe cena je diskutabilna. Početna 25000 eura? I generalno Kija je nabila cene sa ovim redizajnom Ceed i ovim ''novim'' modelom Optime. Takođe SportAge nabio cenu. Prijatelj išao na testnu vožnju SportAge od 38000 franaka!!! Optima u najjačoj opremi nabije istu cenu kao i Oktavija u L&K sa 184 ks u odnosu na 141 ks kod Optime. Optima je dobra kao i svaka Kija: kupiti je sa već nekom km na satu.