Led na putu - kako voziti?
Poslato: 24 Jan 2012, 01:51
Video snimak koji je snimljen pre nekoliko dana u državi UTAH (USA) pokazuje koliko led može biti opasan i nepredvidiv, bez obzira koje putničko vozilo je u pitanju.
http://youtu.be/xrJuigh2aCc
Evo još nekoliko sličnih video snimaka...
http://youtu.be/JaJhm4J4idQ
http://youtu.be/Q3jlKoTuAio
Naravno, ne možemo znati detalje o ovim vozilima, tj. kakve gume imaju i slično, ali je očigledno da su vozila svih vrsta imala problema da održe pravac i kreću se zamišljenom putanjom. Ipak, na nekim snimcima se mogu videti vozila koja su uspela da prođu bez većih problema. Sreća ili znanje i iskustvo?
Može li se dati neki savet, kako voziti u ovakvim uslovima? Pomažu li ovde lanci ili je najbolje jednostavno parkirati gde je moguće i nastaviti pešice?
Evo nekih saveta...
http://youtu.be/bZCeZ5g-CKc
Uputstvo za vožnju po snegu
1. Koristite zimske gume
2. Ne paničite - bez obzira kako situacija u kojoj ste loše izgledala, panika može samo učiniti da reagujete kako inače ne biste, te će se ionako loša situacija izroditi u nešto gore.
3. Ne žurite. Pre nekoliko godina je u Srbiji bila aktuelna parola „Bolje trideset minuta kasnije, nego trideset godina ranije“. Slažem se, a ako se vozi po snegu, toj se paroli može dodati još barem dvadesetak minuta i dvadesetak godina. Pročitah negde na internetu da kad je sneg na putu, treba da vozite kao da imate punu čašu vode na komandnoj tabli i ne želite da je prospete ili kao da vam žena i tašta spavaju na zadnjem sedištu, a ni po koju cenu ne želite da ih probudite. Eto...
4. Nikad ne krećite naglo. Osim naravno, ukoliko ne želite da se ukopate u mestu, te će vam trebati dobro guranje da vas izbaci iz doline u koju ste uglavili kola. Ukoliko vam se ipak desi da ste se ukopali, promenite brzinu i krenite da vozite unazad, ali pre kretanja okrenite volan na drugu stranu, kako biste se iskobeljali iz te gomile snega. Onda opet krenite napred uz novo okretanje volana uz nešto snažnije dodavanje gasa, ali ne preterano. Ako preterate, ponovo ćete se ukopati u sneg. Tu onda samo grtalica pomaže. Sve ponoviti još nekoliko puta dok opet ne uspostavite punu kontrolu nad kretanjem vašeg vozila.
5. Ako vozite uzbrdo, pored dobrih zimskih guma, biće vam potrebno i da vozite mirno, bez naglih promena brzine, a potrudite se da ne zaustavite kola. Kad vozite uzbrdo, vozite u višem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. Ako morate da stanete zbog semafora ili gužve, ne krećite naglo, već polako pritiskajte papučicu gasa. Ako naglo ubrzate, kola će krenuti da krivudaju, a vrlo lako se može desiti da krenete i unazad, što se verovatno ne bi svidelo vozaču iza vas...
6. Ako idete nizbrdo, često i lagano kočite uz sporu vožnju. Nizbrdo uvek vozite u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. Nikad ne kočite naglo, jer će to gotovo sigurno dovesti do proklizavanja vaših kola, na opštu radost osiguravajućih kuća. Samo dobra livada pored puta može tada da vas spase.
7. Održavajte pravac što je moguće bolje i ne krivudajte po putu, jer bljuzga sa ulice, bilo da je mnogo ili samo malo klizava, može iznenada i značajno da vam promeni pravac kretanja, a uglavnom se to desi baš kada vi to ne želite. Čuvajte se leda na putu, kako otvorenog, tako i onog skrivenog ispod nataloženog mekog snega, jer ukoliko naletite na led, može vas „izbaciti“ sa puta dok trepnete. Ukoliko menjate trake, ne činite to na mestima gde je nakupljena bljuzga između dve trake, jer se tu teško održava kontrola nad kolima. Prošle godine sam okrenuo svoja kola na ulasku na autoput tako što sam naleteo na gomilu vrlo klizave bljuzge. Imao sam mnogo sreće, zaustavio sam kola tačno pred ulaz na autoput, tako da je sve prošlo kako treba. Na žalost, neki put nam sreća okrene leđa.
8. Držite dobar razmak u odnosu na vozilo ispred vas. I naravno, što je veća brzina, potreban je veći razmak, mada to važi i za vožnju po suvom. U protivnom, čeka vas bliski susret sa vozilom ispred vas.
9. Ako ste na pravcu i približavate se znaku stop ili semaforu, krenite rano da kočite, ali laganim pritiskom na kočnicu više puta, ne odjednom. Ako naglo pritisnete kočnicu, može vam se desiti da se nađete pokraj puta u gomili snega ili još gore da proklizate u kola sa druge strane ulice. Ako uspete da izbegnete prelaz na drugu stranu ulice, dočekaće vas auto ispred vas u koga ćete uleteti krivudajući levo i desno bez ikakve kontrole nad vozilom. Ukoliko je na ulici led, primenite isti način kočenja, samo malo nežnije pritiskajte kočnicu i mnogo ranije krenite u zaustavljanje.
10. Ukoliko auto krene da proklizava na jednu stranu (recimo nalevo), udarite “kontru”, odnosno naglo okrenite naglo na suprotnu (desno u ovom slučaju), što bi moglo da pomogne, da kad led konačno prihvati gume, odjednom promenite smer kretanja I nastavite proklizavati, ali ovaj put nadesno, pa onda laganom korekcijom volana ponovo uspostavite željeni pravac.
11. Pre ulasku u krivinu usporite, u krivini ne kočite. Kočenje u krivini neće zaustiviti vaša kola, naprotiv, proklizaćete i onda možete samo da se pomolite Bogu i nadate najboljem. Na izlasku iz krivine, polako dodajte gas i nastavite svoju vožnju.
Vožnja po snegu i ledu može donekle biti zabavna zbog kontrolisanog proklizavanja gde nam to situacija dopušta, ali je vrlo neprijatna kad su gužve na putu. Što je više leda na ulici, to je potrebno biti oprezniji. Svi smo ljudi, svi grešimo, pa i kada znamo šta sve treba uraditi da ce nezgode ne bi desile. Ipak, ako razmišljamo na vreme dok vozimo u takvim uslovima, možemo predvideti neke situacije i sprečiti naknadne probleme.
Alen Đelić
Ukoliko ste imali ovakvo iskustvo, opišite ga.
http://youtu.be/xrJuigh2aCc
Evo još nekoliko sličnih video snimaka...
http://youtu.be/JaJhm4J4idQ
http://youtu.be/Q3jlKoTuAio
Naravno, ne možemo znati detalje o ovim vozilima, tj. kakve gume imaju i slično, ali je očigledno da su vozila svih vrsta imala problema da održe pravac i kreću se zamišljenom putanjom. Ipak, na nekim snimcima se mogu videti vozila koja su uspela da prođu bez većih problema. Sreća ili znanje i iskustvo?
Može li se dati neki savet, kako voziti u ovakvim uslovima? Pomažu li ovde lanci ili je najbolje jednostavno parkirati gde je moguće i nastaviti pešice?
Evo nekih saveta...
http://youtu.be/bZCeZ5g-CKc
Uputstvo za vožnju po snegu
1. Koristite zimske gume
2. Ne paničite - bez obzira kako situacija u kojoj ste loše izgledala, panika može samo učiniti da reagujete kako inače ne biste, te će se ionako loša situacija izroditi u nešto gore.
3. Ne žurite. Pre nekoliko godina je u Srbiji bila aktuelna parola „Bolje trideset minuta kasnije, nego trideset godina ranije“. Slažem se, a ako se vozi po snegu, toj se paroli može dodati još barem dvadesetak minuta i dvadesetak godina. Pročitah negde na internetu da kad je sneg na putu, treba da vozite kao da imate punu čašu vode na komandnoj tabli i ne želite da je prospete ili kao da vam žena i tašta spavaju na zadnjem sedištu, a ni po koju cenu ne želite da ih probudite. Eto...
4. Nikad ne krećite naglo. Osim naravno, ukoliko ne želite da se ukopate u mestu, te će vam trebati dobro guranje da vas izbaci iz doline u koju ste uglavili kola. Ukoliko vam se ipak desi da ste se ukopali, promenite brzinu i krenite da vozite unazad, ali pre kretanja okrenite volan na drugu stranu, kako biste se iskobeljali iz te gomile snega. Onda opet krenite napred uz novo okretanje volana uz nešto snažnije dodavanje gasa, ali ne preterano. Ako preterate, ponovo ćete se ukopati u sneg. Tu onda samo grtalica pomaže. Sve ponoviti još nekoliko puta dok opet ne uspostavite punu kontrolu nad kretanjem vašeg vozila.
5. Ako vozite uzbrdo, pored dobrih zimskih guma, biće vam potrebno i da vozite mirno, bez naglih promena brzine, a potrudite se da ne zaustavite kola. Kad vozite uzbrdo, vozite u višem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. Ako morate da stanete zbog semafora ili gužve, ne krećite naglo, već polako pritiskajte papučicu gasa. Ako naglo ubrzate, kola će krenuti da krivudaju, a vrlo lako se može desiti da krenete i unazad, što se verovatno ne bi svidelo vozaču iza vas...
6. Ako idete nizbrdo, često i lagano kočite uz sporu vožnju. Nizbrdo uvek vozite u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. Nikad ne kočite naglo, jer će to gotovo sigurno dovesti do proklizavanja vaših kola, na opštu radost osiguravajućih kuća. Samo dobra livada pored puta može tada da vas spase.
7. Održavajte pravac što je moguće bolje i ne krivudajte po putu, jer bljuzga sa ulice, bilo da je mnogo ili samo malo klizava, može iznenada i značajno da vam promeni pravac kretanja, a uglavnom se to desi baš kada vi to ne želite. Čuvajte se leda na putu, kako otvorenog, tako i onog skrivenog ispod nataloženog mekog snega, jer ukoliko naletite na led, može vas „izbaciti“ sa puta dok trepnete. Ukoliko menjate trake, ne činite to na mestima gde je nakupljena bljuzga između dve trake, jer se tu teško održava kontrola nad kolima. Prošle godine sam okrenuo svoja kola na ulasku na autoput tako što sam naleteo na gomilu vrlo klizave bljuzge. Imao sam mnogo sreće, zaustavio sam kola tačno pred ulaz na autoput, tako da je sve prošlo kako treba. Na žalost, neki put nam sreća okrene leđa.
8. Držite dobar razmak u odnosu na vozilo ispred vas. I naravno, što je veća brzina, potreban je veći razmak, mada to važi i za vožnju po suvom. U protivnom, čeka vas bliski susret sa vozilom ispred vas.
9. Ako ste na pravcu i približavate se znaku stop ili semaforu, krenite rano da kočite, ali laganim pritiskom na kočnicu više puta, ne odjednom. Ako naglo pritisnete kočnicu, može vam se desiti da se nađete pokraj puta u gomili snega ili još gore da proklizate u kola sa druge strane ulice. Ako uspete da izbegnete prelaz na drugu stranu ulice, dočekaće vas auto ispred vas u koga ćete uleteti krivudajući levo i desno bez ikakve kontrole nad vozilom. Ukoliko je na ulici led, primenite isti način kočenja, samo malo nežnije pritiskajte kočnicu i mnogo ranije krenite u zaustavljanje.
10. Ukoliko auto krene da proklizava na jednu stranu (recimo nalevo), udarite “kontru”, odnosno naglo okrenite naglo na suprotnu (desno u ovom slučaju), što bi moglo da pomogne, da kad led konačno prihvati gume, odjednom promenite smer kretanja I nastavite proklizavati, ali ovaj put nadesno, pa onda laganom korekcijom volana ponovo uspostavite željeni pravac.
11. Pre ulasku u krivinu usporite, u krivini ne kočite. Kočenje u krivini neće zaustiviti vaša kola, naprotiv, proklizaćete i onda možete samo da se pomolite Bogu i nadate najboljem. Na izlasku iz krivine, polako dodajte gas i nastavite svoju vožnju.
Vožnja po snegu i ledu može donekle biti zabavna zbog kontrolisanog proklizavanja gde nam to situacija dopušta, ali je vrlo neprijatna kad su gužve na putu. Što je više leda na ulici, to je potrebno biti oprezniji. Svi smo ljudi, svi grešimo, pa i kada znamo šta sve treba uraditi da ce nezgode ne bi desile. Ipak, ako razmišljamo na vreme dok vozimo u takvim uslovima, možemo predvideti neke situacije i sprečiti naknadne probleme.
Alen Đelić
Ukoliko ste imali ovakvo iskustvo, opišite ga.