Životni put jedne gume
http://www.gp1.hr/zivotni-put-jedne-gume/
U zadnje vrijeme mnogo se govori o gumama pa smo odlučili pokazati vam životni ciklus jedne gume.
Na svaku utrku Pirelli donosi oko 1800 guma no sudbina svake gume je unaprijed određena daleko prije nego stigne na stazu. Gume za svaku pojedinu utrku se posebno proizvode, kako ne bi bilo odstupanja u mješavini ili starosti guma. Pirellijeva najmodernija tvornica nalazi se u turskom Izmitu, nedaleko Istanbula, gdje se proizvode sve gume za Formulu 1.
Tijekom procesa proizvodnje svaka guma dobiva jedinstveni barkod, dodijeljen od strane FIA-e, koji je utisnut u gumu tijekom procesa vulkanizacije. Taj barkod postaje “putovnica” svake pojedine gume te se zajedno s detaljima o gumama unosi u Pirellijev RTS (Racing Tyre System).
Za europske utrke sve gume se prevoze u Pirellijev logistički i distribucijski centar u Didcotu te se FIA-inom delegatu daje na uvid popis barkodova. FIA tada, slučajnim odabirom, alocira barkodove pojedinim momčadima. Pirelli nema nikakvog utjecaja na taj proces te ne može utjecati na alokaciju guma pojedinim momčadima. Rigorozna kontrola kvalitete u tvornici u Izmitu se brine o jednakosti svih proizvedneih guma a na ovaj način FIA osigurava poštenu raspodjelu guma.
Gume se tovare na kamione te odvoze na stazu. Na stazi gume se montiraju na naplatke i dodjeljuju momčadima, striktno pazeći na barkodove i FIA-in popis. Svakoj momčadi dodijeljen je jedan Pirellijev inženjer, koji ekskluzivno radi s tom momčadi cijelu godinu, te on može pristupiti bazi podataka o gumama samo za svoju momčad.
Nakon utrke, sve gume se režu u reciklažnom pogonu te spaljuju ili koriste za različite industrijske namjene.
Početna raspodjela
Pirelli, uz odobrenje FIA-e, odabire mješavine guma za pojedinu utrku.
Počinje proizvodnja guma u Izmitu, otprilike 1800 guma za Formulu 1, 700 za GP2 i 600 za GP3.
Dva tjedna prije utrke
Za europske utrke gume se kamionima dostavljaju u Didcot. Putovanje od 3100 kilometara traje tri dana.
Gume stižu u Didcot gdje se barkodovi skeniraju u Pirellijev RTS sustav. FIA prima popis barkodova.
Slučajnim odabirom FIA alocira gume pojedinim momčadima. Gume se sortiraju i tovare na sedam kamiona (četiri za F1, tri za GP2 i GP3).
Tjedan dana prije utrke
Kamioni putuju iz Didcota do mjesta održavanja utrke. Obično stižu u ponedjeljak prije utrke te FIA ponovno provjerava barkodove.
Pet dana prije utrke
Gume se montiraju na naplatke. Iskusnom monteru guma treba dvije i pol minute po gumi, dok 18 montera cijeli posao odradi u dva dana.
Naplatci su vlasništvo svake pojedine momčadi i dostavljaju se Pirelliju na svakoj utrci.
Tijekom vikenda utrke
Momčadi preuzimaju svih 11 setova guma na raspolaganje.
Prema pravilniku svaka momčad obavezna je vratiti po jednu tvrđu mješavinu guma nakon prvog slobodnog treninga. Nakon drugog slobodnog treninga momčadi vraćaju jednu tvrđu i jednu mekšu mješavinu. Prije početka kvalifikacija momčadi vraćaju po jedan set svake mješavine, što ostavlja svakog vozača sa šest setova guma za kvalifikacije i utrku.
Vraćene gume se skidaju s naplataka te se naplatci vraćaju momčadima.
Nakon utrke
Sve preostale gume, iskorištene ili ne, se skidaju s naplataka i vraćaju u Didcot. Tamo se prebacuju u pogon za reciklažu gdje se režu i spaljuju na visokim temperaturama.
Takve gume su odlično gorivo za tvornice cementa ali se mogu koristiti i za ostale industrijske primjene.