http://www.blic.rs/Vesti/Drustvo/342765 ... ebu-Srbije
Pre tačno 50 godina, na batajnički aerodrom sleteo je prvi primerak legendarnog sovjetskog lovca Mig-21, aviona koji već pola veka leti na nebu Srbije i koji i danas čini okosnicu lovačke avijacije Vojske Srbije.
Mig 21: Kada su došli u Jugoslaviju bili su najmoderniji na svetu

U godini u kojoj srpska vojna avijacija slavi 100 godina postojanja, gotovo nezapaženo prolazi 50. godišnjica od dolaska u Srbiju jednog od najboljih i najdugovečnijih aviona u svetu, aviona koji je bio najbrojniji u domaćoj avijaciji i koji se najduže zadržao u eksploataciji.
U trenutku kada su stigli u Jugoslaviju, Migovi 21 su bili najmoderniji lovci u svetu i predstavljali su veliko pojačanje za Jugoslovensku narodnu armiju (JNA), jer su to bili prvi supersonični (nadzvučni) presretači koji su mogli da obavljaju zadatak u svim vremenskim uslovima i noću. Uz Mig-21 u JNA je u upotrebu ušla i K-13, prva IC vođena raketa vazduh-vazduh koja je korišćena u Jugoslaviji.
Prvih pet aviona Mig-21, tipa F-13, sletelo je na batajnički aerodrom 14. septembra 1962. godine, nakon što je otopljavanje odnosa sa Sovjetskim Savezom u vreme vladavine Nikite Hruščova omogućilo Jugoslaviji da svoju armiju ponovo oprema oružjem iz socijalističkog bloka.
Nabavka je izvedena pod šifrovanim imenom "Zadatak Romanija" i obavljena je u najvećoj tajnosti. Za njih je uvedeno i posebno jugoslovensko ime L-12 (Lovac 12), kako bi se sakrilo njihovo prisustvo u zvaničnoj dokumentaciji, što je ustanovilo tradiciju označavanja aviona u jugoslovenskom vazduhoplovstvu domaćim oznakama, koja se zadržala i do sada.
I danas avioni Mig-21 lete u sastavu 101. lovačke avijacijske eskadrile Vojske Srbije. U ovom trenutku Vojska Srbije raspolaže 21 avionom tipa Bis i sedam dvosedih aviona UM, ali je jedan broj proglašen suvišnim zbog isteka vremenskih resursa. Dva aviona tog tipa neprestano su u dežurstvu sistema PVO, naoružani i spremni da polete u roku od nekoliko minuta.
 
        
 
  
 
  















 To je po meni velika stvar, ako je zemlja sposobna da proizvodi moderan putnički avion (npr. Kina tek sada ozbiljno radi na tome, mada su imali jedan pokušaj kloniranja Boinga 707 pre 30-40 godina).
 To je po meni velika stvar, ako je zemlja sposobna da proizvodi moderan putnički avion (npr. Kina tek sada ozbiljno radi na tome, mada su imali jedan pokušaj kloniranja Boinga 707 pre 30-40 godina). ) o kvalitetu izrade izložbenih primeraka. A kako izgleda izložbeni primerak Sukhoi Superjet-a 100 pogledajte na slikama.
 ) o kvalitetu izrade izložbenih primeraka. A kako izgleda izložbeni primerak Sukhoi Superjet-a 100 pogledajte na slikama.




