
Srce ovog CX-30 čini potpuno novi 2.5-litarski e-SKYACTIV-G motor, koji razvija 140 KS na 5.000 obrtaja i 238 Nm obrtnog momenta na 3.500 obrtaja, uz dodatak mild hibridnog sklopa. Razvoj ovog motora predstavlja Mazdin odgovor na industrijske trendove koji forsiraju smanjivanje zapremine motora. Umesto da prati konkurenciju sa turbo-punjenim agregatima manje zapremine, Mazda je izabrala „rightsizing“ pristup – pronalaženje optimalne zapremine za svaki model.

Ključna novost je 24V mild-hibridni sistem koji omogućava vozilu visoku efikasnost uz emitovanje niskog procenta štetnih gasova. Motor koristi sistem koji smo već videli kod nekih proizvođača, čije ime već dovoljno otkriva: Cylinder Deactivation System (CDS). Naime CX-30 sa ovim agregatom može da radi sa samo dva od četiri cilindra kada je opterećenje malo. Ovo se prvenstveno dešava pri krstarenju konstantnom brzinom, što se i primećuje na konkretnom primeru potrošnje na otvorenom putu.
U okviru mild hibridnog sistema nalazi se i električni starter generator, koji pomaže pri ubrzanju, dok je za punjenje 24V baterije predviđeno da se iskoristi energija dobijena pri regenerativnom kočenju. U gradskim uslovima, energija pohranjena u bateriju napaja male potrošače i smanjuje opterećenje motora.

Osim novog agregata prisutne su i druge, na prvi pogled, manje primetne izmene kod modela za 2025. godinu. Iako Nagisa paket oprme podrazumeva Bi-LED farove, interesantno je da su dnevna svetla i dalje pozicionirana u glavnom faru i to u vidu halogene sijalice, što deluje prevaziđeno u 2025. godini. Dodatna LED svetla, koja postoje u prednjem braniku, se pale samo uz oborena svetla jer im je funkcija dodatno osvetljavanje najnižeg dela puta, ispred i pored vozila.

Nagisa predstavlja bogato opremljenu verziju koja donosi impresivan niz dodataka u odnosu na osnovne pakete opreme. Između ostalog sadrži:
Head-up display
Bose muzički sistem sa 12 zvučnika
grejanje sedišta i volana
dvozonski automatski klima-uređaj
18″ aluminijske felne (gume 215/55 R18)
Zircon Sand metalik boja (opciono)
Enterijer je blago osvežen, gde smo pored soft-touch materijala, kojima je obložena komandna tabla, primetili i korisna unapređenja. U višim paketima opreme, poput testiranog modela. komandna tabla je obložena crnom, veštačkom antilop kožom. Sedišta krasi kombinacija crne veštačke kože (središnji delovi) i terracotta eko-kože, dok je uočljiv terracotta štep na pojedinim elementima.

Primećujemo praktično rešenje ostave za mobilni telefon, koja je pod uglom tako da telefon zadrži u slučaju kočenja. Bežično punjenje se podrazumeva. Uočljiva je i crna pozadina na tasterima na upravljaču. Oznake su sada bele i bolje uočljive nego što je to bio slučaj ranije sa sivim tasterima i crnim oznakama.

Naslon za ruke je dovoljno širok i dobro pozicioniran, pritom ima klizač te se može pomerati napred-nazad, tako da se prilagodi svakome. Unutar se nalazi ostava gde se može smestiti i manja torbiica, a vidimo i dva type C konektor za punjenje, kao i 12V utičnicu. Ovaj središnji greben ima predviđenu i ventilaciju za zadnju klupu, što putnicima pozadi čini putovanje znatno prijatnijim.



Mazda CX-30 pripada segmentu kompaktnih crossover vozila (takozvani C-SUV segment), gde se direktno takmiči sa modelima poput Suzukija S-Cross ili Toyota C-HR. Sa dužinom od 4.395mm, pozicioniran je između manjeg CX-3 i većeg CX-5 u Mazdinoj gami. Širina kod CX-30 iznosi 1795mm, dok je visina vozila 1540mm. Međuosovinsko rastojanje iznosi 2.653mm, što ostavlja dovoljno prostora za noge putnicima na zadnjim sedištima, ukoliko nisu dvometraši. Istina, sedi se uspravno, bez mogućnosti podešavanja nagiba naslona. Pritom je i prtljažnik sa svojih, ukupnih, 422 litre zapremine, u proseku klase. Po potrebi se može uvećati na preko 1400 litara, preklapanjem naslona zadnje klupe.
Iako su dimenzije ostale nepromenjene, neke stvari su ipak porasle. Središnji deo komadne table sada je bogatiji za 10.25-inčni ekran (veći od prethodnog), a multimedijalni sistem kojim je CX-30 opremljen, je sada znatno poboljšan. Interfejs je optimizovan i donosi bolji odziv, moguće je bežično povezivanje putem Apple CarPlay/Android Auto aplikacija, a integrisano je i upravljanje glasom uz pomoć Alexa asistenta.

I bez previše vidljivih izmena, uvođenjem novog 2.5-litarskog motora japanski proizvođač ojačava poziciju ovog modela. Domaćim kupcima ovo može delovati i kao loš izbor, zbog preskupe registracije kada su u pitanju vozila sa motorima preko dve litre zapremine. Ovde to nije slučaj jer je ovaj pogonski agregat opremljen mild hibrid tehnologijom što znači i znatne olakšice prilikom registracije jer se ne plaća porez na upotrebu motornih vozila. Četvorocilindarski benzinac iz svojih 2.5 litara radne zapremine isporučuje relativno skromnih 140KS i 238Nm. I pored nove tehnologije, koja omogućava višu efikasnost i nižu potrošnju kao i emisiju štetnih gasova, deluje da cilj ovakve postavke nisu performanse već upravo visoka efikasnost, kultura rada, pouzdanost i dugovečnost.
Fabrički podaci kažu da je CX-30, u ovoj konfiguraciji, sposoban da stigne do stotke za 10,3 sekunde, dok je predviđena maksimalna brzina od 191km/h, u verziji sa šestostepenim automatskim menjačem. U praktičnoj upotrebi, naš test je otkrio da se automatski menjač trudi da drži motor u opsegu između 1.500 i 2.000 obrtaja, što čini motor pomalo anemičnim kada je potrebno brzo isporučiti snagu na točkove. Ova filozofija rada je očigledno usmerena ka maksimalnoj efikasnosti blago hibridnog sistema, ali po ceni nešto sporijeg odaziva na komandu gasa. Ovaj nedostatak se delom rešava prebacivanjem u SPORT režim rada, koji je i jedini dostupan režim, pored standardnog. Ono što raduje je mogućnost prebacivanja menjača u manuelni režim.

Iako su fabrički podaci obećavajući, realnost kaže da CX-30 u ovoj konfiguraciji troši ispod 7 litara u mešovitoj vožnji, autoput – magistrala, dok je na autoputu pri 130km/h očekivana potrošnja od 7.5 litara. U gradu može da potroši i dosta više, ali je ukupan prosek koji smo zabeležili tokom sedmodnevnog testa, iznosio 8 l/100km. Očigledno je da sistem isključivanja cilindara najbolje funkcioniše na ujednačenim brzinama, na otvorenom putu. U gradskim uslovima to nije moguće što se oseti i po potrošnji.

Mazda CX-30, u kombinaciji sa novim 2.5-litarskim mild hibrid agregatom, je odličan izbor za vozače koji cene komfor, udobnost, odličnu ergonomiju, puno opreme i visok kvalitet izrade uz obraćanje pažnje na detalje. Plus na sve to je efikasan motor i ekonomičnost na dužim putovanjima. U tom kontekstu, 2.5-litarski motor pokazuje najbolje osobine prilikom krstarenja putevima, a menjač i cela filozofija rada su prilagođeni toj nameni.
Testirani primerak Mazde CX-30 košta 34.490 evra, što je pozicionira u srednje-višem segmentu kompaktnih crossover vozila. Za ovaj novac Mazda nudi, u nekim segmentima, više od konkurencije. Inovativnost po pitanju agregata će svoju vrednost dokazati u vremenu koje dolazi, a kvalitet, pouzdanost i natprosečne vozne karakteristike, tipične za Mazdu, nije potrebno posebno naglašavati. Ovaj automobil se fokusira kvalitet i dugoročnu vrednost umesto na nisku cenu.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac
Hvala vam ukoliko ste pročitali ovaj test do kraja. Nadam se da vam se dopao. Originalni tekst se nalazi na našem sajtu: https://www.garaza.rs/garaza-test-mazda ... wd-nagisa/
Zahvalan sam vam ukoliko otvorite link i pogledate još nešto od sadržaja na našem sajtu.